یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sun 5 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
سرخط اخبار شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۴ ، ساعت ۱۲:۰۱:۱۶

درآمد بنادر و پایانه‎ها کم می‎شود؟

باشگاه خبری فراساحل: موسسه مشاوره دریایی Drewry انگلیس اعلام کرد که شکل‎گیری و تغییر شکل اتحادهای جدید کشتیرانی، در کنار افزایش میانگین ظرفیت و بزرگتر شدن کشتی‎ها بر درآمد بنادر و پایانه‎ها تاثیر گذاشته و آن را کاهش داده است. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مارین تایمز، گرچه بنادر در مقابل افت و خیز بازارها و اقتصاد جهانی ایمن نیستند، اما ثابت کرده‎اند که می‌توانند از پس شرایط برآیند. در سال 2009 میلادی که حجم جابجایی در بنادر جهان 9 درصد کاهش یافت و یکی از بدترین سال‌های صنعت را شکل داد، تمامی بنادر مهم کانتینری جهان توانستند حداقل از نظر درصدی سطح درآمدهای خود پیش از کسر مالیات، سود و استهلاک (EBITDA) را حفظ نمایند. استفاده پی در پی از کشتی‎های یک خط توسط خطوط دیگر به معنی این است که بنادر شاهد افزایش قابل توجه اندازه کشتی‌ها هستند. در شرایطی که رشد اقتصادی کم است، به کارگیری کشتی‎های بزرگتر موجب کاهش تعداد پهلوگیری کشتی‎ها در بنادر و افزایش حجم جابجایی کانتینری شده است. در پایانه‎های کانتینری هم هزینه‎های سرمایه‎ای (CAPEX) و هزینه‎های عملیاتی (OPEX) در حال بالا رفتن هستند در حالیکه تقاضا در این پایانه‎ها به نسبت ثابت مانده است.


از سوی دیگر، با بزرگتر شدن کشتی‎ها و اتحادهای کشتیرانی، تعداد بنادر و پایانه‎هایی که می‌توانند از آنها پذیرایی کنند کمتر می‎شود. این در حالی است که ایجاد اتحادهای کشتیرانی موجب عدم پایداری سهم بازار برای بسیاری از بنادر شده است. این را هم باید افزود که اتحادهای کشتیرانی به زودی به دلیل افزایش فعالیت‎های جذب و ادغام (M&A) دچار تغییر شکل خواهند شد. ماهیت جدید تقاضا، ظرفیت‎های پایانه‎ای مجزای کمتری (پایانه‌های کمتر با ظرفیت‌های بیشتر در بنادر) را طلب می‏‎کند. این امر نیز به معنی ترکیب پایانه‎ها از نظر فیزیکی و مالکیتی است. اما چنین ادغام‌هایی پیچیده و هزینه بر است و ممکن است در عمل ممکن نباشد و یا حداقل زمان زیادی ببرد. موسسه دروئری بر این باور است که ترکیب عوامل بالا باعث می‌شود که اپراتورهای پایانه‏‎‎های بندری برای حفظ سطح درآمدهای مالی خود به طور روز افزونی با چالش مواجه شوند.


در این ارتباط چندین سناریو وجود دارد؛ اول اینکه اپراتورهای پایانه‎های بنادر با همکاری خطوط کشتیرانی سعی در کاهش اثرات منفی کشتی‎های بزرگتر و اتحادهای جدید می‌کنند، اما این روند نیز به طور کلی مشکل را حل نخواهد کرد. سناریوی بعدی این است که بنادر و پایانه‎ها قیمت خدمات خود را به شدت افزایش می‌دهند تا بتوانند هزینه‌های بالا و سود خود را تامین کنند. اما از آنجائیکه کشتیرانی‌ها هم اکنون با مشکلات مالی سختی روبرو هستند، با این روند مخالف خواهند بود. دو سناریوی دیگر هم وجود دارد. اول آنکه اپراتورهای بندری به دوره جدید سود پائین و درآمدهای کم عادت کنند که این موجب بیرون رفتن برخی از بازیگران این صنعت از بازار خواهد شد. سناریوی آخر نیز این است که سرمایه‌گذاری روی ظرفیت‌های جدید انجام نخواهد شد زیرا که درآمدها سود مناسب سهامداران را پوشش نخواهد داد.



  کد خبر : 1280
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :